Tonnys Classic Drive

Citroën DS: techniek, vering, remmen en design

Sep 1, 2025 • 9 minuten leestijd

Citroën DS: techniek, vering, remmen en design

De Citroën DS in Groningen en haar Revolutionaire technische Innovaties

In dit artikel gaan we specifiek in op de techniek van de Citroën DS en komen we erachter waarom deze icoon haar tijd ver vooruit was. Wil je het liefst de Citroën DS direct huren in Groningen of juist weten waarom je er een keer in gereden moet hebben? Klik dan hier.

Lees verder als je meer over de techniek wilt leren. 

In de geschiedenis van de auto zijn er goede auto's, geweldige auto's en iconen. En dan is er de Citroën DS. Wanneer we bij Tonny’s Classic Drive de motorkap van een DS openen, kijken we niet zomaar naar een motorblok. We kijken naar een keerpunt in de industriële geschiedenis. Toen de DS in 1955 werd onthuld op de Autosalon van Parijs (de nieuwe editie vindt plaats op 12 - 18 oktober 2026 in Parijs), was het effect vergelijkbaar met de landing van een vliegende schotel. 

 

De wereld reed nog in koets-achtige voertuigen met losse spatborden en starre assen; Citroën presenteerde de toekomst. In dit artikel nemen we jullie mee terug naar die schokkende onthulling en duiken we diep in de technische wonderen die de 'Snoek' – ondanks enkele hardnekkige mythes – tot de meest innovatieve auto van de 20e eeuw maken.

De Citröen DS als verkoopkanon van 1955: "C'est une Déesse"

Op 6 oktober 1955, om 09:00 uur ’s ochtends, werd het doek van de Citroën DS19 getrokken. Het publiek hapte naar adem. Naast de bolle, vooroorlogse vormen van de concurrentie leek de DS vloeibaar, getekend door de wind zelf. De verkoopcijfers van die dag zijn legendarisch: 

743 orders in het eerste kwartier, 12.000 aan het einde van de dag en 80.000 bij sluiting van de beurs. De naam was geen toeval: in het Frans wordt 'DS' uitgesproken als Déesse, wat Godin betekent – en dat is precies hoe ze reed.

Uitleg over de Techniek van de Citroën DS

Klik op de kopjes om meer te lezen over de bijzondere techniek die de DS zo uniek maakt:

  • Hydropneumatische vering met automatische hoogteregeling
  • Semi-automatische ‘Citromatic’ bak zonder koppelingspedaal
  • Hogedrukremsysteem met de beroemde rempaddenstoel
  • Inboard geplaatste schijfremmen voor uitstekende remkracht
  • Aerodynamische carrosserie voor stabiliteit en rust
  • Meedraaiende koplampen voor de avondritten door Groningen
     

Citroën DS Hydropneumatische vering met automatische hoogteregeling

De ziel van de DS ligt zonder twijfel in de hydropneumatische vering, het levenswerk van ingenieur Paul Magès. In plaats van conventionele metalen veren gebruikt de DS bollen gevuld met stikstofgas en hydraulische vloeistof. Dit systeem biedt:

  • Ongeëvenaard comfort: de auto strijkt oneffenheden glad als geen enkele andere.
  • Constante rijhoogte: past zich automatisch aan passagiers en bagage aan.
  • Variabele bodemvrijheid: vanuit de cabine te verhogen voor ruw terrein of onderhoud.
     

Citroën DS Semi-automatische ‘Citromatic’ bak zonder koppelingspedaal

De hydrauliek doet meer dan veren alleen. De Citromatic-versnellingsbak maakt schakelen mogelijk zonder koppelingspedaal. Beweeg de pook en het hydraulische systeem koppelt automatisch, schakelt en koppelt weer aan. Na oefening rijdt de DS als een vorstelijke ervaring. Kijk hieronder hoe het in zijn werk gaat en volg meteen Tonny's Classic Drive Youtube.


Citroën DS Hogedrukremsysteem met de beroemde rempaddenstoel

In plaats van een conventioneel rempedaal, vindt u een rubberen “paddenstoel” op de vloer. Dit drukgevoelige ventiel bestuurt het hogedrukremsysteem: hoe harder u drukt, hoe krachtiger de remmen grijpen. Een karakteristiek onderdeel van de echte DS-ervaring.


Citroën DS Inboard geplaatste schijfremmen voor uitstekende remkracht

De DS was de eerste grote Europese productieauto met bekrachtigde inboard schijfremmen op de vooras. Voordelen:

  • Vermindering van het onafgeveerde gewicht voor beter rijcomfort.
  • Ruimtebesparing in de voorwielophanging voor het unieke draaipunt van de wielen.


Citroën DS Aerodynamische carrosserie voor stabiliteit en rust

Het ontwerp van Flaminio Bertoni was puur functioneel gericht op aerodynamica. De DS had een Cw-waarde van slechts 0,36. Innovaties:

  • Druppelvorm: breder spoor voor, smaller achter vermindert luchtweerstand en verhoogt stabiliteit.
  • Innovatieve materialen: glasvezelversterkt polyester dak en aluminium motorkap verlagen het zwaartepunt.

Technische uitlegvideo's Citroën DS

We hebben een prachtige Tonny's Classic Drive Instagram waarop jullie niet alleen kunnen volgen hoe we ons bedrijf opbouwen, maar ook kunnen jullie met regelmaat onze uitlegvideo's vinden van onze oldtimercollectie. Deze plaatsten we recent van de Citroën DS. 

 

Citroën DS Meedraaiende koplampen voor de avondritten door Groningen

Vanaf 1968 draaiden de binnenste koplampen mee met het stuur. Zo kan de bestuurder letterlijk “om de hoek kijken”. Hoogteverstelling gekoppeld aan de stabilisatorstangen houdt de lichtbundel altijd op de weg.

 

Voor DS-liefhebbers is het ontdekken van deze systemen alsof je een rijdend museum van innovatie betreedt. Bij Tonny’s Classic Drive kunt u dit zelf ervaren door de DS door de straten van Groningen te rijden – comfort, elegantie en technologie in één pakket.

maandag, 1 september 2025 | Geschreven door: Tonny's Classic Drive